Opvoedingsproject

Als OLVP Kleuterteam geloven we in de sterke groeikansen van elk kind : we werken aan alle ontwikkelingsdomeinen van de kleuter zoals we ze terugvinden in het nieuwe leerplan van het Verbond van Katholiek Basisonderwijs, ZILL (Zin In Leren, zin in Leven) genoemd.

  • We streven als katholieke dialoogschool naar kwaliteitsonderwijs waarbij de kleuter centraal staat. We trachten een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de kleuters te creëren waardoor zij zich gemotiveerd en geboeid gaan bezighouden met nieuwe uitdagingen. Zo verleggen ze hun grens van individuele mogelijkheden en talenten om de ontwikkeling te ondersteunen.
  • Daartoe creëren we een rijke en uitdagende leeromgeving met gedifferentieerd materiaalaanbod in de speelleerhoeken waarbij elk kind zich kan ontplooien op zijn/haar tempo en niveau . De leerimpulsen en de leeromgeving zijn ervaringsgericht, kindgericht en creatief. Bij gemeenschappelijke belangstellingscentra doorheen de school wordt – na teamoverleg – een gerichte keuze gemaakt uit de verschillende ontwikkelingsvelden, -thema’s en generieke doelen. Hoekenfiches en ontmoetingsfiches (routines) geven een doelgerichte uitleg en duiding aan het vrije spelmoment en overgangsmomenten.
  • Naast betrokkenheid is het welbevinden van de kleuter een zeer belangrijk aspect. De kleuter moet zich goed voelen in de groep en in contact met de juf.
  • We kiezen voor mengklassen/leefgroepen van 2.5 tot 6 jaar. Dit verhoogt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van de kleuters. Deze differentiatie geeft elk kind de mogelijkheid om zich optimaal te ontwikkelen naar zijn/haar kunnen. Dienstbaarheid is een belangrijk aspect binnen de mengklassen. Kinderen ontmoeten elkaar, leren van elkaar, werken samen en helpen elkaar.

Een goede begeleiding door de kleuterleerkracht en differentiatie zijn onze sleutelwoorden.

Als katholieke autonome kleuterschool brengen we elementen van christelijk geloven aan die betekenis kunnen hebben voor de kleuters. We willen de kinderen verwonderen in hun alledaagse leven. We vertellen uit het evangelie en leven het geloof voor in alledaagse ontmoetingen, de hartelijke omgang, specifieke uitbeeldingen en vieringen, religieuze traditionele gebruiken en feesten,….

In deze hectische maatschappij wil de kleuterschool juist een oase van rust zijn voor de kleuters.

Elke kleuter ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. We hechten waarde aan respect, verdraagzaamheid, eerlijkheid, behulpzaamheid, vertrouwen, en positief contact. Zelfstandigheid, weerbaarheid, en een gevoel van geborgenheid zijn belangrijk binnen de klasgroep.

Onze opvoedingsprincipes zijn:

  • Elk kind is uniek en wordt voortdurend aangemoedigd op zijn eigen niveau.
  • We creëren een boeiende leeromgeving met verrijkte werkhoeken.
  • De leerkracht speelt een cruciale rol en richt zich vooral op het leerproces.
  • Elk kind krijgt begeleiding op maat.
  • Media zoals computers en tablets ondersteunen het leren.
  • Zelfstandig problemen leren oplossen en zelfsturing bevorderen.
  • Gelijke kansen voor iedereen.

Ouders zien we als de belangrijkste opvoeders en streven naar intensief contact en samenwerking via:

  • Persoonlijke uitnodigingen, telefoongesprekken, oudercontacten, en schoolactiviteiten.
  • Communicatie via e-mail, digitale nieuwsbrieven, en de schoolwebsite.
  • Regelmatig overleg via ouderraad- en schoolraadvergaderingen.

Het zorgteam bespreekt kleuters met bijzondere aandacht met de ouders. De leerkracht blijft de spilfiguur voor hulp aan zorgkinderen, waarbij de school handelingsgericht werkt om een soepel leerproces te garanderen.

We bieden een veilige, warme omgeving voor een rustige ontwikkeling richting de lagere school, met verschillende integratiemomenten en intensieve contacten. We streven ernaar dat alle kinderen blijven schitteren.